Hoe ik mijn mindset veranderde en spiritualiteit ontdekte & 5 tips voor positiviteit & een ‘aanpakkers’-mindset

Ik ben altijd al een KEI geweest in mezelf druk maken om vanalles en nog wat, piekeren behoorde tot mijn top 10 vaardigheden en in zeuren was ik nog net geen prijswinnaar. Dat is inmiddels wel anders, zeuren en klagen beperk ik zoveel mogelijk en ik sta positief in het leven. Hoe dit is veranderd? Ik ben mij gaan verdiepen in spiritualiteit en mindset.

Spiritualiteit, klinkt dat zweverig voor je? Wat het antwoord ook is, lees rustig door. Tot niet heel lang geleden deed ik een beetje lacherig over mensen die mediteren, en snapte ik niet zoveel van spiritualiteit. Nu is dat wel anders. Ik ben geen zweefteef geworden, maar ik sta wel giga anders in het leven. En die verandering die heeft plaatsgevonden is zó positief: dit gun ik iedereen.

Het begon eigenlijk een half jaartje geleden, toen ik begon te leren en geloven dat alles gebeurt met een reden. Achteraf is dit dus de wet van aantrekkingskracht: alles wat gebeurd is in je leven heb je zelf aangetrokken. Positief en negatief. Toen ik begon te geloven dat alles met een reden gebeurt was ik me er nog niet bewust van dat dit iets met spiritualiteit te maken had. Een paar maanden later, tijdens mijn reis in Thailand, ontmoette ik veel bijzondere mensen die veel met spiritualiteit bezig waren. Ik vond het niks (dacht ik), maar blijkbaar heeft het mij toch geprikkeld. Eenmaal thuis in Nederland kwam ik in een ‘gat’ terecht en zat ik niet lekker in mijn vel: er moest iets veranderen. En die verandering kwam sneller dan gedacht.

Omdat ik me zo veel druk maakte om vanalles en nog wat, dat ik er letterlijk hoofdpijn van had, raadde iemand me aan eens te beginnen met mediteren. Ik had echt last van de hoofdpijn en het knellende gevoel, dus ik besloot meditatie een kans te geven. Hiervoor gebruikte ik van het begin af aan al de Meditation Moments App, een app voor Nederlandse geleidde meditaties. Wat ik zo fijn vind aan deze app, is dat je voor vrijwel elke mood en ieder moment van de dag een geschikte meditatie hebt. Daarnaast vind ik de stem van de spreker erg fijn en kalmerend. Ik begon met het dagelijks mediteren en langzaam werd dit een gewoonte.

De spreker van de Meditation Moments App heet Michael Pilarczyk, en ik kan me niet precies herinneren hoe, maar op een of andere manier kwam ik bij zijn podcast genaamd Leef Je Mooiste Leven terecht. Deze podcast gaat over mindset en manieren om het beste uit je leven te halen, veel afleveringen zijn gericht op ondernemers. Ik voelde me aangesproken en leerde veel uit de lessen van Michael. Al snel begon ik aan zijn boek: Master Your Mindset. Dit boek heeft mij écht aangezet tot het ondernemen van actie. Binnen 2 weken had ik het boek uit, en binnen die 2 weken was naar mijn idee mijn leven veranderd.

Mijn leven zag er natuurlijk voor een ander nog hetzelfde uit, maar mijn gedachten waren op sommige vlakken zo geswitcht dat ik op een andere manier naar bepaalde dingen keek. Ik leerde te kappen met het gepieker, want dat is dus totaal zinloos. Als ik nu ergens niet blij mee ben of mee zit, onderneem ik actie. Daarnaast leerde ik dat positiviteit je heel ver kan brengen in het leven, onbewust zijn je gedachtes vaak erg negatief. Door bepaalde negatieve gedachtes om te zetten in wat positiefs heb ik meer zelfvertrouwen gekregen en heb ik altijd zin om actie te ondernemen! Wist je dat een positieve gedachte zelfs de ‘rotste’ klusjes fijn kunnen maken?

De grootste les die ik in deze periode heb geleerd is: JIJ hebt de controle over JOUW leven. En nee, het kan niet altijd alleen maar goed gaan, maar je kan wel zelf kiezen hoe je omgaat met bepaalde gebeurtenissen. Het besef dat ik de controle heb over mijn eigen leven, en dat ik alles kan bereiken wat ik wil, zolang ik er maar volledig in geloof en voor ga, heeft mij aangezet tot actie. Ik wil niet over 20 jaar denken: had ik toen maar dit gedaan, of had ik toen maar die keuze gemaakt. Het juiste moment om actie te ondernemen is altijd NU. Ik leerde om grootser te durven dromen en van die dromen grote doelen te maken waarvan ik geloof dat ik ze waar ga maken.

Inmiddels ben ik meerdere boeken en podcasts verder (podcasts vind ik mega fijn en inspirerend!) en elke dag leer ik bij. In mijn mindset is nog zeker veel ruimte voor verbetering, maar er is al zoveel veranderd ten opzichte van een jaar geleden. Hieronder omschrijf ik 5 tips hoe ik mijn gedachten positief houd en hoe ik het voor elkaar krijg elke dag zin te hebben om ACTIE te ondernemen.

  1. Ga aan de slag met affirmaties. Ik heb een lijstje met positieve affirmaties die ik meerdere keren per dag hardop aan mezelf voorlees. Deze affirmaties passen bij mij en bij wat ik wil bereiken. Ik heb een tof plaatje ervan gemaakt en dit dient als achtergrond van mijn telefoon, daardoor word ik er meerdere keren per dag aan herinnerd.
  2. Stop met uitstellen! Uitstel is afstel, kies ervoor om minder leuke taken eerst te doen, en daarna pas de tofste taken. Het helpt om To Do lijstjes te maken en duidelijk te plannen.
  3. Luister podcasts. Als ik even geen zin heb om iets te doen, of als ik me even ‘meh’ voel, ga ik een inspirerende podcast luisteren. Als ik een podcast geluisterd heb, heb ik altijd weer helemaal zin om aan te pakken en gas te geven.
  4. Sta vroeg op. Vroeg opstaan geeft een goed gevoel en zorgt voor een hogere productiviteit. Elke dag dat ik vroeg op sta, begin ik de dag met een goed gevoel. Ik heb mijn eerste taak namelijk al met succes volbracht: vroeg opstaan! Check mijn blog ‘hoe wordt je een vroege vogel’ voor tips voor vroeg opstaan!
  5. Wordt je bewust van je belemmerende overtuigingen en negatieve gedachtes, en zet die om in iets positiefs. Deze voor jezelf opschrijven geeft veel inzicht!

Heb jij nog tips voor een positieve en aanpakkers-mindset? Deel ze in de reacties!

Fit With Us © 2020 Alle rechten voorbehouden

Website by Timmermans Media